Scrisoarea IPS Ioan Robu adresată jurnaliştilor, bloggerilor şi scriitorilor catolici

Sfântul Francisc de Sales, de 90 de ani
model și ocrotitor al jurnaliștilor catolici

Dragi jurnaliști, bloggeri și scriitori catolici,

La începutul secolului al XVII-lea, un episcop francez, Francisc de Sales, împins de dorința de a face ca mesajul Bisericii să ajungă la cât mai multe persoane – nu doar la cele care frecventau biserica -, a scris foi volante pe care mai apoi le strecura pe sub ușile caselor ori le lipea pe ziduri. A murit în 1622, lăsând în urma sa numeroase scrieri. Mai târziu, pentru meritele sale, a fost declarat sfânt (în 1665, de Papa Alexandru al VII-lea) și apoi învățător al Bisericii (în 1887, de Papa Leon al XIII-lea), iar la 26 ianuarie 1923, Papa Pius al XI l-a proclamat patronul jurnaliștilor și al scriitorilor, „al tuturor catolicilor care, prin publicații sau ziare ori alte scrieri ilustrează, promovează sau apără învățătura creștină” (cf. Pius al XI-lea, Rerum Omnium Perturbationem).

Se împlinesc, așadar, 90 de ani de când Sfântul Francisc de Sales este propus ca model și ocrotitor al jurnaliștilor și scriitorilor. Prin scrierile sale, Francisc de Sales nu transmitea știri, dar le împărtășea celorlalți credința lui și valorile în care credea, dădea mărturie despre adevăr, frumos, bine, dreptate etc. Și o făcea cu pasiune și încredere, urmărind binele omului și respectând demnitatea fiecăruia. A analizat contextul în care trăia, pentru a înțelege schimbările care aveau loc. A denunțat învățăturile greșite, combătându-le printr-o informare corectă. A adoptat o nouă modalitate de comunicare pentru vremea lui: a scris circa 30.000 de scrisori, a realizat mici foi volante care să poată fi citite ușor, a dialogat personal cu oamenii (ceea ce presupunea și ascultarea interlocutorului). S-a adaptat la momentul istoric: la problemele de atunci ale bisericii și lumii nu a venit cu răspunsuri vechi, ci potrivite timpului. De asemenea, a dovedit că a știut să adapteze stilul și limbajul mesajului: spunea că oamenii sunt mai receptivi dacă sunt tratați cu iubire și caritate decât cu severitate și rigurozitate.

Noile tehnologii de astăzi permit ca informația să ajungă la cititori prin altfel de „porți” și pe altfel de „pereți”, în spațiile oferite de internet și rețelele de socializare care, așa cum spune și tema propusă de Papa Benedict al XVI-lea pentru Ziua Mondială a Comunicațiilor Sociale din acest an, sunt „spații de evanghelizare”, „porți de adevăr și de credință”. În aceste noi spații, informația nu este o simplă știre dar devine împărtășire, capătă dimensiune antropologică, poartă cu sine ceva din cei care o împărtășesc, ceva din experiența lor, din trăirea lor. De aceea, deși ne despart mulți ani de timpurile în care a trăit și predicat Sfântul Francisc de Sales, cred că mesajul lui este foarte actual pentru jurnalistul catolic de astăzi și pentru toți cei care ilustrează, promovează sau apără învățătura creștină prin scris.

Pentru jurnalistul catolic, spațiul public în care se exprimă – fie el în televiziune, radio, presă scrisă ori internet – devine și un spațiu de mărturie personală a valorilor pe care își fundamentează viața. Iar credibilitatea mesajului său va rezulta din coerența dintre mărturie și trăire, din integritate, din slujirea binelui comun și respectarea demnității umane, din urmarea învățăturilor evanghelice.

În acest An al Credinței, în sărbătoarea Sfântului Francisc de Sales, patronul jurnaliștilor, bloggerilor și scriitorilor catolici, vă încurajez să-l cunoașteți cât mai bine pe patronul vostru și să-i urmați exemplul. Duhul Sfânt să vă lumineze ca să puteți da mereu mărturie cu curaj de credința voastră și de valorile creștine. Dumnezeu să vă însoțească mereu și să vă binecuvânteze!

+ Ioan Robu
Arhiepiscop Mitropolit de București
Responsabil pentru comunicații sociale în cadrul
Conferinței Episcopilor Catolici din România

Autor: IPS Ioan Robu
Copyright: ARCB.ro
Publicarea în original: 24.01.2013
Publicarea pe acest sit: 26.01.2013
Etichete:

Lasă un răspuns