Mass-media în familie: un risc şi o bogăţie

CONFERINȚA EPISCOPILOR DIN ROMÂNIA
COMISIA PENTRU COMUNICAȚII SOCIALE / BIROUL PENTRU COMUNICAȚII SOCIALE

Mass-media în familie: un risc și o bogăție

Iubiți confrați preoți,
Dragi credincioși și persoane consacrate,

1. În fiecare an, Sfântul Părinte Ioan Paul al II-lea adresează în sărbătoarea Sf. Francisc de Sales un mesaj celor care activează în domeniu mijloacelor de comunicații sociale. În acest an, Ziua Comunicațiilor Sociale, ce va fi celebrată la 23 mai, are ca temă „Mass-media în familie: un risc și o bogăție”. Despre acest mesaj doresc să vă vorbesc în continuare, în calitatea mea de responsabil cu Comunicațiile Sociale în cadrul Conferinței Episcopilor Catolici din România, nu pentru a-l repeta, ci pentru a sublinia anumite aspecte, din perspectiva situației specifice țării noastre.

Valorile familiei prin prisma mass-media

2. Ca punct de plecare voi folosi constatarea bogăției peisajului mediatic din România. În Estul Europei țara noastră se clasează pe un loc fruntaș ca număr de posturi de televiziune și de radio. Nici presa scrisă nu stă mai prejos, dovadă fiind numeroasele edituri, titluri de carte, reviste… Toate acestea pot și ar trebui să ofere „oportunități aproape nelimitate de informare, de educație, de îmbogățire culturală și chiar de creștere spirituală” (nr. 2), deoarece „mijloacele de comunicare socială au un imens potențial pozitiv pentru promovarea valorilor sănătoase umane și familiale” (nr. 6).

Din păcate, cazurile în care media slujește constructiv familia sunt prea puține, comercialul dominând dimensiunea formativă pe care acestea trebuie să le aibă. „Familia și viața de familie sunt prea des înfățișate în mod inadecvat de către mijloacele de comunicare socială. Infidelitatea, relațiile sexuale în afara căsătoriei și absența unei viziuni morale și spirituale asupra legământului căsătoriei sunt zugrăvite în mod acritic, în timp ce sunt susținute uneori divorțul, contracepția, avortul și homosexualitatea. Aceste reprezentări, promovând cauze care sunt împotriva căsătoriei și a familiei, sunt dăunătoare binelui comun al societății.” (nr. 3)

Toate acestea le putem vedea zilnic în filme, în emisiuni tv, în reviste și în cărți, pe Internet. Practic familiile sunt supuse unui tir informațional al cărui scop pare a fi obișnuirea lor cu răstălmăcirile legilor naturale și ale celor divine.

Familiile, loc de formare

3. Voi, familiilor, trebuie să fiți conștiente de aceste pervertiri, pentru a le rezista. După cum sublinia și Papa, „mijloacele de comunicare socială sunt primite zilnic asemenea unor oaspeți obișnuiți în multe case și familii”. Aveți mare grijă pe cine primiți în casă! Vă amintesc dragi părinți, însușindu-mi cuvintele Papei, că voi, „ca primii și cei mai importanți educatori ai fiilor voștri, sunteți și primii care îi învață despre mijloacele de comunicare. Sunteți chemați să îi formați pe fiii voștri în utilizarea moderată, critică, vigilentă și prudentă a acestora în casă.” (nr. 5) Copiii trebuie să învețe de la voi cum să utilizeze media! Să vă vadă pe voi cum renunțați la unele programe de televiziune și de radio, la unele cărți, reviste, imagini etc. pentru că nu aduc nimic bun în viață voastră. Nu lăsați această sarcină pe seama școlii sau a societății, ci învățați voi în primul rând să fiți utilizatori responsabili a mijloacelor de comunicare, chiar dacă aceasta presupune să învățați de exemplu mânuirea calculatorului și navigarea pe Internet!

4. Vă invit să nu fiți consumatori pasivi, ci să reacționați, să vă exprimați, să vă coalizați forțele pentru a face vizibile cerințele media ale familiilor. Se spune că media dă publicului ceea ce el cere. Atunci vocea voastră trebuie să se facă auzită și să cereți programele, revistele și cărțile care sunt bune pentru formarea și informarea voastră, a familiei voastre.

5. Voi tinerilor, sunteți segmentul cel mai vânat de atâtea mijloace de comunicare. Nu acceptați însă postura de „vânat”, ci comportați-vă ca stăpâni ai mijloacelor de comunicare, ca stăpâni ai telecomenzii, stăpâni ai deciziilor de a cumpăra o revistă sau o carte, stăpâni ai mouse-ului ce pot da oricând click pentru a închide programul de navigare pe Internet. Demonstrați-vă inteligența de a nu consuma tot ceea ce vi se oferă, de atâtea ori din păcate hrană otrăvitoare pentru sufletele voastre. Întăriți-vă relația de prietenie cu Domnul, care este pentru totdeauna alături de voi. Iar atunci când stați pe gânduri dacă să consumați sau nu un anume produs mediatic, gândiți-vă ce ar face Isus în locul vostru. Veți găsi imediat răspunsul la dubiu și tăria de a merge împotriva curentului pe care îl urmează cei de-o vârstă cu voi!

Rolul preoților, persoanelor consacrate și cateheților

6. Mă îndrept acum cu gândul spre voi, iubiți preoți, persoane consacrate și cateheți. În activitatea voastră pastorală intrați zilnic în contact cu familiile ca întreg, sau cu membrii ei. Aceste întâlniri sunt tot atâtea ocazii de formare și de educare. Nu neglijați formarea media a celor aflați în grija voastră, sub o formă sau alta, care este în fapt un sector al formării spirituale. Folosiți-vă, nu fără spirit de prudență, de mijloacele de comunicare în procesul formativ! Aceasta va face mai eficientă munca voastră pastorală și mai punctuală educația media pe care o propuneți.

Un aspect foarte important în misiunea persoanelor consacrate este acela de a oferi operatorilor media un suport spiritual creștin. Nu ezitați să colaborați cu persoanele angajate deja în munca mediatică și promovați din rândul comunităților voastre creștini talentați care ar putea reprezenta Biserica noastră în rândul operatorilor media. Această colaborare va avea ca prim scop consolidarea spiritualității acestor persoane generoase pentru ca munca lor să fie cu adevărat eficientă în perspectiva promovării adevărului evanghelic prin toate mijloacele.

Operatorii media

7. Am ajuns în cele din urmă la voi, operatorii media catolice, cei cărora vă este adresat în special mesajul papal. Vreau să vă mulțumesc pentru eforturile voastre de a supraviețui pe o piață în care primează banul. Fără resursele financiare pe care le au unele corporații media din România, mă bucur să constant însă în Biserica noastră creșterea numărului de edituri, de reviste, de cărți tipărite, de site-uri pe Internet. Faptul că nu avem încă un post de televiziune catolic rămâne marele meu regret și sper marele vostru țel pentru viitorul apropiat.

8. Ținând cont de tema din acest an a mesajului pentru Ziua Comunicațiilor Sociale, doresc să vă invit și pe voi să puneți în centru familia, să o aveți în vedere atunci când concepeți mesajul ce îl difuzați prin diferitele medii în care sunteți specialiști și pe care le aveți la dispoziție. Familiile au nevoie de cărți bune, de unde apelul meu către editurile catolice. Au nevoie de articole bune, de unde invitația mea către revistele catolice să le acorde un spațiu în paginile lor.

Singura revistă catolică dedicată exclusiv familiilor, pe numele ei „Familia creștină”, nu apare încă tipărită. Până în ziua, sper nu prea îndepărtată, în care o vom vedea și pe hârtie, pentru a ajunge la mult mai mulți credincioși, vă invit însă să o citiți pe site-ul www.ProFamilia.ro, site pe care l-am inaugurat și recomandat în octombrie 2003, la aniversarea a 20 de ani de la publicarea de către Sfântul Scaun a Cartei Drepturilor Familiei. La doar șase luni de existență, acest site a devenit o sursă de hrană sănătoasă pentru familii și un excelent instrument pentru cei implicați în pastorația familiei. Sperăm ca pe viitor să vedem cât mai multe astfel de inițiative, în audio-vizual, în presa scrisă sau pe Internet, care să promoveze valorile familiei și să o sprijine în confruntarea dramatică cu criza prin care trece.

9. Cu ocazia Zilei Mondiale a Comunicațiilor Sociale vă recomand revistele și cărțile tipărite de editurile noastre. Ar fi ideal dacă ar crește difuzarea acestora, astfel încât toate familiile noastre catolice să aibă un colț de bibliotecă umplut de publicațiile noastre. Vă recomand și site-urile catolice, create la nivel național, diecezan sau parohial. Acestea ar putea deveni, pentru utilizatorii de Internet, o cale nu numai de informare dar și de consolidare a formării religioase și a legăturilor din comunitate. Nu în ultimul rând, recomand programele de radio și televiziune, acelea care sunt create și difuzate în spirit creștin, pentru ca prin intermediul audienței să crească interesul producătorilor pentru astfel de emisiuni.

Arhiepiscop Mitropolit de București
Președinte al Conferinței Episcopilor din România
Președinte al Comisiei pentru Comunicații Sociale
IPS Dr. Ioan ROBU

Autor: IPS Ioan Robu
Copyright: Catholica.ro
Publicarea în original: 17.05.2004
Publicarea pe acest sit: 17.05.2004
Etichete: ,

Lasă un răspuns