Audienţa generală de miercuri

Familia – 10. Bărbat și femeie (I)
miercuri, 15 aprilie 2015

Iubiți frați și surori, bună ziua!

Cateheza de astăzi este dedicată unui aspect central al temei despre familie: acela al marelui dar pe care Dumnezeu l-a dăruit omenirii prin crearea bărbatului și femeii și prin Sacramentul Căsătoriei. Această cateheză și următoarea se referă la diferența și complementaritatea dintre bărbat și femeie, care se află în apogeul creației divine; apoi, celelalte două care vor urma vor fi despre alte teme ale căsătoriei.

Începem cu un scurt comentariu la prima relatare a creației, în Cartea Genezei. Aici citim că Dumnezeu, după ce a creat universul și toate ființele vii, a creat capodopera, adică ființa umană, pe care a făcut-o după chipul său: „După chipul lui Dumnezeu l-a creat; bărbat și femeie i-a creat” (Gen 1,27), așa spune Cartea Genezei. Și așa cum știm toți, diferența sexuală este prezentă în atâtea forme de viață, în lunga scară a viețuitoarelor. Dar numai în bărbat și în femeie ea poartă în sine chipul și asemănarea lui Dumnezeu: textul biblic repetă aceasta de trei ori în două versete (26-27): bărbatul și femeia sunt chip și asemănare a lui Dumnezeu. Aceasta ne spune că nu numai bărbatul luat în sine este chip al lui Dumnezeu, nu numai femeia luată în sine este chip al lui Dumnezeu, ci și bărbatul și femeia, ca pereche, sunt chip al lui Dumnezeu. Diferența dintre bărbat și femeie nu este pentru contrapoziție, sau subordonare, ci pentru comuniune și naștere, tot după chipul și asemănarea lui Dumnezeu.

Experiența ne învață astfel: pentru a se cunoaște bine și a crește armonios, ființa umană are nevoie de reciprocitate între bărbat și femeie. Când acest lucru nu se întâmplă, se văd consecințele. Suntem făcuți pentru a ne asculta și a ne ajuta reciproc. Putem spune că fără îmbogățirea reciprocă în această relație – în gândire și în acțiune, în afecte și în muncă, și în credință – cei doi nu pot nici măcar să înțeleagă până la capăt ce anume înseamnă a fi bărbat și femeie.

Cultura modernă și contemporană a deschis noi spații, noi libertăți și noi profunzimi pentru îmbogățirea înțelegerii acestei diferențe. Însă a introdus și multe îndoieli și mult scepticism. De exemplu, eu mă întreb dacă așa-numita teorie gender nu este și expresie a unei frustrări și a unei resemnări, care tinde să șteargă diferența sexuală pentru că nu mai știe să se confrunte cu ea. Da, riscăm să facem un pas înapoi. De fapt, înlăturarea diferenței este problema, nu soluția. În schimb, pentru a rezolva problemele de relație, bărbatul și femeia trebuie să își vorbească mai mult, să se asculte mai mult, să se cunoască mai mult, să se iubească mai mult. Trebuie să se trateze cu respect și să coopereze cu prietenie. Cu aceste baze umane, susținute de harul lui Dumnezeu, este posibil să se proiecteze unirea matrimonială și familială pentru toată viața. Legătura matrimonială și familială este un lucru serios, este un lucru serios pentru toți, nu numai pentru cei care cred. Aș vrea să îi îndemn pe intelectuali să nu distrugă această temă, ca și cum ar fi devenit secundară pentru angajarea în favoarea unei societăți mai libere și mai drepte.

Dumnezeu a încredințat pământul alianței bărbatului și femeii: eșecul său usucă lumea afectelor și întunecă cerul speranței. Semnalele sunt deja îngrijorătoare și le vedem. Aș vrea să indic, printre multele puncte, două puncte pe care eu cred că trebuie să ne angajeze cu urgență mai mare.

Primul. Este neîndoielnic faptul că trebuie să facem mult mai mult în favoarea femeii, dacă vrem să redăm mai mult forță reciprocității dintre bărbați și femei. De fapt, este necesar ca femeia să fie nu numai mai ascultată, ci ca glasul ei să aibă o greutate reală, o autoritate recunoscută, în societate și în Biserică. Modul însuși cu care Isus a considerat-o pe femeie într-un context mai puțin favorabil decât al nostru, pentru că în acele timpuri femeia era chiar pe locul al doilea, și Isus a considerat-o într-o manieră care dă o lumină puternică, ce luminează un drum care duce departe, din care am parcurs numai o mică bucată. Încă nu am înțeles în profunzime care sunt lucrurile pe care ni le poate da geniul feminin, lucrurile pe care femeia le poate da societății și chiar și nouă: femeia știe să vadă lucrurile cu alți ochi care completează gândirea bărbaților. Este un drum care trebuie parcurs cu mai multă creativitate și îndrăzneală.

O a doua reflecție se referă la tema bărbatului și femeii creați după chipul lui Dumnezeu. Mă întreb dacă criza colectivă de încredere în Dumnezeu, care ne-a făcut atât de mult rău și ne face să ne îmbolnăvim de resemnare în fața necredinței și cinismului, nu este legată și de criza alianței dintre bărbat și femeie. De fapt, relatarea biblică ne spune, cu marea frescă simbolică despre paradisul pământesc și păcatul strămoșesc, tocmai că această comuniune cu Dumnezeu se reflectă în comuniunea perechii umane, iar pierderea încrederii în Tatăl ceresc generează diviziune și conflict între bărbat și femeie.

De aici vine marea responsabilitate a Bisericii, a tuturor credincioșilor, și înainte de toate a familiilor credincioase, pentru a redescoperi frumusețea planului creator care înscrie chipul lui Dumnezeu și în alianța dintre bărbat și femeie. Pământul se umple de armonie și de încredere atunci când alianța dintre bărbat și femeie este trăită în bine. Și dacă bărbatul și femeia o caută împreună între ei și cu Dumnezeu, fără îndoială că o găsesc. Isus ne încurajează explicit la mărturia acestei frumuseți care este chip al lui Dumnezeu.

Autor: Papa Francisc
Traducător: pr. Mihai Pătrașcu
Copyright: Libreria Editrice Vaticana; Ercis.ro
Publicarea în original: 15.04.2015
Publicarea pe acest sit: 15.04.2015
Etichete: , ,

Lasă un răspuns